Developmental Psychology


Degree Program: Social Administration/ Social Work Pathway (5th semester – compulsory)

Teaching hours: 3 per week-ECTS 5

Course tutor: Nikolaos Tsergas, Lecturer

Subject and course description:

This course is an introduction to Developmental Psychology, designed especially for the students of social work. Developmental Psychology is a broad and diverse branch of psychology that explores biological, cognitive, and psychological changes over the course of life ( from pre-natal period to death).It is an energetic field of inquiry that offers critical insights into the process of human development and contemporary research orientations.

This course also may help students to develop an understanding of core concepts, research methods and major theoretical approachesof developmental psychology(the psychodynamic, Behaviorism, cognitive, social-cultural etc.).The study of development is organized chronologically and divided into followingbroad age ranges: Prenatal period, infancy, childhood, adolescence, adulthood and late adulthood. Students are encouraged to improve critical thinking abilities and deeper knowledge of major issues and processes of development in relation to specific articles and books.

Topical outline:

-Introduction and historical overview of developmental psychology

– Life Span view of human development

– Major theories of Development

-Research methods

– The Beginning of life and prenatal development

-Early childhood and middle childhood

-Adolescence: maturation process, identity formation, socialization and peer relationships

– Special problems in development

– Early & Middle Adulthood : intimacy, family and career issues

– Late Adulthood: physical and cognitive changes, aging and social relationships

– Death, Dying & Bereavement

Learning outcomes

By the End of the Course, Students should be able to:

-Understand basic concepts of developmental psychology and display knowledge of the main theoretical approaches

-Apply basic research methods and interpret relevant empirical data

-Develop skills for critical thinking on theoretical and methodological issues

-Recognize the role of values, prejudices and cultural differences and their influence on personal development

Evaluation

1) Final written examination or

2) Final written examination in conjunction witha paper

Required Text

• Feldman, S. R.-Μπεζεβέγκης,Η. (επιμ.), 2011. Εξελικτική ψυχολογία – Ενιαίο.Αθήνα :Γ. Δαρδανός -Κ.ΔαρδανόςΟΕ

Bibliography

• Αβεντισιάν-Παγοροπούλου,Α.,2000.Η ψυχολογία της Τρίτης Ηλικίας. Αθήνα: ΕλληνικάΓράμματα

• Bandura, A. ,1977. Social learning theory.Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

• Bergen, D., 2007. Human Development: Traditional and Contemporary theories. Upper Saddle River,NJ:Pearson, Prentice Hall.

• Berk, L.E., 2009. Child Development.Ν.Υork: Pearson Publications

• Bίννικoτ, Nτ., 2009. Tο παιδί, το παιχνίδι και η πραγματικότητα.Aθήνα: Kαστανιώτης.

• Bίννικoτ, Nτ., 2009. Tο παιδί, η οικογένεια και ο εξωτερικός του κόσμος.Aθήνα: Kαστανιώτης

• Bοσνιάδου, Στ. ,(επιμ.), 2001. Kείμεναεξελικτικήςψυχολογίας.TόμοςA’: Γλώσσα.Aθήνα: Gutenberg

• Bοσνιάδου, Στ., (επιμ.), 2003. Kείμενα εξελικτικής ψυχολογίαςTόμος B’: Σκέψη .Aθήνα: Gutenberg

• Bοσνιάδου, Στ., (επιμ.), 2000. Kείμενα εξελικτικής ψυχολογίας Tόμος Γ’: Kοινωνική ανάπτυξη. Aθήνα:Gutenberg

• Bowlby, J., 1982. Attachment.New York, NY: Basic Books.

• Bowlby, J., 1973 .Separation: Anxiety & anger. New York, NY: Basic Books

• Butterworth,G.&Harris,M.,1994.Priciples of Developmental Psychology. Hove: Erlbaum

• Cole, M. &Cole, S. R.,2000. Η Ανάπτυξη των Παιδιών. Αθήνα: Δαρδανός

• Craig, G.J. &Baucum, D.,2007. H ανάπτυξη του ανθρώπου.Αθήνα: Παπαζήσης.

• Δημητρίου-Χατζηνεοφύτου,Λ.,2001.Τα έξι πρώτα χρόνια της ζωής. Αθήνα: ΕλληνικάΓράμματα

• Έρικσον, E., 1990. H παιδική ηλικία και η κοινωνία.Aθήνα: Kαστανιώτης.

• Erikson, E. H.,1968. Identity: Youth and crisis. New York, NY: Norton.

• Gilligan, C., Ward, J.V., & Taylor, J. M., 1988. Mapping the moral domain.Cambridge, MA: Harvard

• Gottman, J., 2000. Η συναισθηματική νοημοσύνη των παιδιών: ένας πρακτικός οδηγός για γονείς. Αθήνα:ΕλληνικάΓράμματα

• Herbert, M., 1989. Ψυχολογικά προβλήματα της παιδικής ηλικίας . Αθήνα: ΕλληνικάΓράμματα.

• Herbert, M., 1997. Ψυχολογική φροντίδα του παιδιού και της οικογένειάς του. Αθήνα: ΕλληνικάΓράμματα.

• Herbert, M., 1996. Οι καυγάδες των παιδιών. Αθήνα: ΕλληνικάΓράμματα.

• Herbert, M. , 1996. Τα όρια στη συμπεριφορά των παιδιών: Θετικοί τρόποι διαπαιδαγώγησης .Αθήνα: ΕλληνικάΓράμματα.

• Herbert, M.,1998. Χωρισμός και διαζύγιο. Αθήνα: ΕλληνικάΓράμματα.

• Herbert, M., 1998. Η κακή συμπεριφορά: Βοηθώντας τους γονείς να αντιμετωπίσουν το παιδί με διαταραχή διαγωγής . Αθήνα: ΕλληνικάΓράμματα

• Καίλα,Μ., 1996.Η σχολική φοβία .Αθήνα :ΕλληνικάΓράμματα

• Κάκουρος, Ε. &Μαναδιάκη, Κ. ,2002. Ψυχοπαθολογία παιδιών και εφήβων: Αναπτυξιακή προσέγγιση. Αθήνα:Τυπωθήτω – ΓιώργοςΔάρδανος

• Kohlberg, L., 1981. The philosophy of moral development: Essays on moral development. NewYork:Harper&Row

• Κουρκούτας, Η.Ε., 2001. Η ψυχολογία του εφήβου: θεωρητικά ζητήματα και κλινικές περιπτώσεις. Αθήνα:ΕλληνικάΓράμματα.

• Molnar, A. &Linquist, B., 1993. Προβλήματα συμπεριφοράς στο σχολείο. Αθήνα: ΕλληνικάΓράμματα.

• Neuhaus, C., 1999. Το υπερκινητικό παιδί και τα προβλήματά του: Γνωσιακή – συμπεριφοριστική προσέγγιση .Αθήνα: ΕλληνικάΓράμματα.

• Nτεμώζ, Λ., 1985. Iστορία της παιδικής ηλικίας.Aθήνα: Θυμάρι

• Παρασκευόπουλος, Ι., 1985 .Εξελικτική ψυχολογία (τομ.1-4).Αθήνα :Αυτοέκδοση

• Piaget, J., 1950. The psychology of intelligence. NewYork: Hartcourt, Brace.

• Πιαζέ, Z., 1981.Ψυχολογία και επιστημολογία. Aθήνα: Yποδομή.

• Πιαζέ, Z. , 1979. Προβλήματα γενετικής ψυχολογίας. Aθήνα: Yποδομή

• Rogers,D., 1979.The Adult Years: an introduction to Aging.N.Jersey:Prentice Hall,Inc.

• Schaffer,R., 1997. H Κοινωνικοποίηση του παιδιού κατά τα πρώτα χρόνια της ζωής του.Αθήνα: ΕλληνικάΓράμματα

• Sheehy, G., 1976. Passages: Predictable crises of adult life. New York, NY: Dutton.

• Sheehy, G., 1996. New passages: Mapping your life across time. New York, NY: Ballantine Books

• Skinner, B.F., 1974. About Behaviorism.New York, NY: Vintage

• Steuer, F.B., 2005. Η ψυχολογική ανάπτυξη των παιδιών. Αθήνα: Ελλην.

• Τσιάντης, Γ. &Δραγώνα, Θ., (επιμ.). 1999. Μωρά και μητέρες: ψυχοκοινωνική ανάπτυξη και υγεία στα δύο πρώτα χρόνια της ζωής. Αθήνα: ΕκδόσειςΚαστανιώτη.

• Van Leeuwen, M.S., 1990. Gender and grace: Love, work and parenting in a changing world. DownersGrove

• Wood,D., 1998. Eφηβεία, Ωριμότητα, Τρίτη Ηλικία. Αθήνα: ΕλληνικάΓράμματα

• Wright, R., 1998. Ο άνθρωπος το ηθικό ζώο: η νέα επιστήμη της εξελικτικής ψυχολογίας.Αθήνα: ΕκδόσειςΚριτική.

Scientific Journals

• Child Development

• Developmental Psychology

• Journal of Aging and Human Development

• Journal of Gerontology

• Journal of Marriage and the Family

• Journal of Youth and Adolescence

• The Gerontologist