Κοινωνική εργασία με παιδιά και εφήβους


Z9 ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΕΦΗΒΟΥΣΠΑΙΔΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ / SOCIAL WORK WITH CHILDREN AND ADOLESCENTS – CHILD PROTECTION (Επιλογής: Κοινωνική Διοίκηση και Πολιτική, Υποχρεωτικό: Κοινωνική Εργασία / Optional: Social Administration and Policy, Compulsory: Social Work)

Θεανώ Καλλινικάκη, Καθηγήτρια /  Theano Kallinikaki, Professor

https://socadm.duth.gr/author/thkallin/, thkallin@socadm.duth.gr

Αντικείμενο και περιγραφή μαθήματος:

Το μάθημα πραγματεύεται τις θεωρίες και την πρακτική της κοινωνικής εργασίας στην φροντίδα και την προστασία των ανηλίκων. Διαρθρώνεται σε τρεις ενότητες.

Η πρώτη πραγματεύεται ζητήματα ανάπτυξης (πηρυνικές ανάγκες), μάθησης και κοινωνικοποίησης του παιδιού ως και την εφηβεία  και ανιχνεύει τους παράγοντες προστασίας, κινδύνου και ανάκαμψης στο πλαίσιο της οικογένειας (επιτρεπτικοί γονεϊκότητας), της εκπαίδευσης, της κοινωνικής πολιτικής και της κοινότητας.

Η δεύτερη ενότητα εξετάζει τις δύσκολες στιγμές–αντιξοότητες στη ζωή παιδιών και εφήβων, πώς γίνεται αντιληπτή, ορίζεται, μετράτε και εξηγείται η παιδική φτώχια, η παραμέληση, η κακοποίηση και άλλες μορφές παιδικής κακοποίησης (παιδική εργασία, trafficking), η μετανάστευση, η προσφυγιά και η παραβατικότητα. Διδάσκεται η οπτική των δυνατών σημείων, η πρόσληψη «όλων των παιδιών ως μοναδικά και διαφέροντα παιδιά», παιδιά που υπόσχονται – ικανά να ανακάμπτουν αντί για ευάλωτα.

Η  τρίτη ενότητα εστιάζει στην προστασία βρεφών, νηπίων, παιδιών και εφήβων εκτός της φυσικής τους οικογένειας  και στις προσκλήσεις με τις οποίες έρχονται αντιμέτωποι οι κοινωνικοί λειτουργοί και άλλοι επαγγελματίες του πεδίου (αξιολόγηση, επείγουσα και μακρόχρονη παρέμβαση, αναδοχή, υιοθεσία, ολιγομελείς ξενώνες). Eπίσης, στην προάσπιση μιας κοινωνικής πολιτικής στο πλαίσιο της οποίας παιδιά και νέοι να είναι ασφαλείς (πρόληψη)  και τα θύματα να έχουν πρόσβαση στην καλύτερη φροντίδα.

 

Περίγραμμα μαθήματος – θεματικές ενότητες:

  • Η κοινωνική πολιτική για την οικογένεια και το παιδί στην Ελλάδα
  • Η διεθνής πολιτική, Σύμβαση για τα δικαιώματα του παιδιού και Συνθήκες για τη Συμπεριληπτική Εκπαίδευση, τη Φροντίδα και Προστασία της ανηλικιώτητας
  • Θεωρίες εκτίμησης κινδύνων και προστατευτικών παραγόντων – δημιουργία δικτύων για πρόληψη και στήριξη της φυσικής  οικογένειας
  • Μορφές κακοποίησης παιδιών και βίας, παραβατικότητας στους νέους
  • Συνεντεύξεις και εργαλεία εκτίμησης παιδιών και εφήβων – Η έκθεση κοιν. έρευνας
  • Ατομική και ομαδική συμβουλευτική με θύματα και θύτες,
  • Τηλεφωνική βοήθεια
  • Ανάδοχη φροντίδα και Τεκνοθεσία
  • Προάσπιση της συμπερίληψης της φωνής των παιδιών στο σχεδιασμό των πολιτικών για το παιδί, τον/την έφηβο και την οικογένεια

 

Μαθησιακοί στόχοι:

  • γνώσεις

– να συγκρίνουν και να αντιπαραβάλλουν τις έννοιες, τις θεωρίες και τα πλαίσια που υποστηρίζουν την προστασία των παιδιών παγκοσμίως και πώς οι παγκόσμιες προκλήσεις επηρεάζουν την προστασία των παιδιών

– να εξετάζουν κριτικά τα στοιχεία επικινδυνότητας, και βίας των ανηλίκων σε επίπεδο ατόμων, σχέσεων, κοινότητας και κοινωνίας

– να κατανοούν κριτικά τις επιπτώσεις  της παιδικής κακοποίησης και παραμέλησης στην ανάπτυξη και σε διάφορες πτυχές της κοινωνικής ζωής των παιδιών
– να κατανοούν την πολιτιστική ποικιλομορφία σε σχέση με τις αντιλήψεις για την ανηλικιότητα, τις αντιξοότητες στη διάρκεια της και τις παρεμβάσεις σε περιπτώσεις κακοποίησης και παραμέλησης ανηλίκων

– να διακρίνουν και να χειρίζονται τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της ακρόασης παιδιών σε περιπτώσεις κακοποίησης, παραμέλησης, και κατά την επιλογή του βέλτιστου   συμφέροντός τους

– να σχεδιάζουν και να υλοποιούν παρεμβάσεις πρόληψης.
– να εφαρμόζουν τις μεθόδους έρευνας και αποτίμησης  της πρακτικής στον τομέα της φροντίδας και   προστασίας παιδιών και εφήβων

  • δεξιότητες

– να εμπλέκονται, σε αμοιβαία θεραπευτική σχέση με παιδιά και νέους και να αξιοποιούν κλινικές τεχνικές για διαγνωστική εκτίμηση, θεραπεία και αποκατάσταση

– να αναλύουν σύνθετες καταστάσεις και σχέσεις και να παίρνουν αποφάσεις σε επείγουσες και ιδιαίτερα απαιτητικές συνθήκες

– να συνεργάζονται εποικοδομητικά με ποικίλους φορείς και άλλους επαγγελματίες στην κοινότητα και  να βεβαιώνονται ότι  αξιοποιούνται όλες τις διαθέσιμες πηγές

– να διεξάγουν έρευνα που μπορεί να συμβάλει σε θέματα πρόληψης και ασφαλούς φύλαξης παιδιών τόσο σε σταθερό όσο και σε ασταθές περιβάλλον

  • επίγνωση

– των μεροληπτικών απόψεων και προκαταλήψεων και της δυνητικής επίπτωσης τους στην άσκηση  της πρακτικής, καθώς και των  επιπτώσεων στους ίδιους τους φοιτητές από την εργασία με θύτες βίας και κακοποίησης

 

Αξιολόγηση:

Απαιτείται συμμετοχή στην τάξη, τα εργαστήρια βιωματικής διδακτικής, και τις ασκήσεις και εκπόνηση εργασίας.

Η εργασία πρέπει να είναι δακτυλογραφημένη (με διπλό διάστημα) αναρτάται στο Ε-class παρουσιάζουν στην τάξη την καθορισμένη προθεσμία.

Ο τελικός βαθμός προκύπτει κατά 75% από την επίδοση στη γραπτή εξέταση και 25%  από αυτήν στην  εργασία.

 

Bιβλιογραφία:

Φάκελος με άρθρα  και μελέτες περίπτωσης αναρτάται στο E-class.

Εθνικός Οργανισμός Κοιν. Φροντίδας (2002). Ανάδοχη φροντίδα. Θ. Kαλλινικάκη (επιμ.)  Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

Τσιάντης, Γ. και συν. 2005. Εργασία με τους γονείς. Ψυχαναλυτική ψυχοθεραπεία με παιδιά και εφήβους. Αθήνα: Καστανιώτης.

Kαλλινικάκη, Θ. (επιμ.)  1997. Αιμομιξία και θεραπευτικό πλαίσιο. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

Daniels, D (2010) Therapy with children: childrens rights, confidentiality and the law, London: Sage

Hill, M, Lockyer, A and Stone, FH (2007) (eds) Youth Justice and Child Protection, London and Philadelphia: Jessica Kingsley

Howe, D. (2005) Child Abuse and Neglect: Attachment, Development and Intervention, Basingstoke: Palgrave MacMillan

Jones, D and Ramchandani, P (1999) Child Sexual Abuse. Informing Practice from Research, Oxon: Radcliffe Medical Press

Kallinikaki, T. (2015). Child Protection in Times of Crisis in Greece. International Journal of Social Pedagogy –Special  Issue  “Social  Pedagogy  in  Times  of  crisis” 4(1) 177-189. Available at:

http:/www.internationaljournalofsocialpedagogy.com.

Murphy, J. (ed) (2001). Art therapy with young survivors of abuse: lost for words, Hove: Brunner-Routledge.

Webb, B. W. 2000. Social Work Practice with Children. New York: The Guilford Press

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *